Modellering van scheepsgeinduceerde stroming
FINEL
Deltares
Noorzeekanaal,Nederland
2007
Ter verbetering van DIPRO
DIPRO is een software pakket dat gebruikt wordt om de krachten te voorspellen van passerende schepen op de oeverbescherming, enz. DIPRO is gebaseerd op analytische formules die zijn afgeleid van systematische metingen en theoretische analyse van de waterbeweging rond een schip. De invloed van schepen die niet in de as van het kanaal (excentriciteit) varen dient te worden verbeterd in DIPRO.
FINEL wordt gebruikt voor het modelleren van de scheepsgeïnduceerde waterbeweging voor schepen die niet in de as van het kanaal varen. De resultaten van FINEL worden gebruikt om de resultaten van DIPRO te controleren en te verbeteren. Eerst worden de resultaten van FINEL gevalideerd met metingen van het passeren van de Grande America in de Noordzeekanaal. Het kleuren plotje toont de primaire golf van een passend schip. De vergelijking met metingen laat goede overeenkomsten zien, zowel voor de verlaging van het waterniveau als voor de retourstroming. Na de validatie worden meerdere scenario runs uitgevoerd met FINEL om de resultaten van DIPRO te verbeteren.
De reden om FINEL te gebruiken in plaats van metingen om DIPRO te verbeteren is dat bij FINEL het effect van excentriciteit kan worden geïsoleerd van andere effecten die altijd in metingen aanwezig zijn. Ook is het makkelijker om meerdere scenario-runs met een computermodel uit te voeren voor verschillende scheepsformaten, snelheden en excentriciteit, dan om verschillende metingen uit te voeren.
Bas van Leeuwen
Projectleider
MEER INFORMATIE OVER SVAŠEK OF ONZE EXPERTISES?
Neem dan contact met ons op of maak een afspraak.
Contact