Advies grondverzet metrostations Noord/Zuidlijn

Diensten:
Uitwerking natte en droge ontgravingsmethodiek, productie berekeningen, kosten schattingen.
Opdrachtgever:
Gemeente Amsterdam
Locatie:
Amsterdam
Datum:
2000-2002

De Noord/Zuidlijn is de naam die wordt gegeven aan de metrolijn die onder het centrum van Amsterdam wordt aangelegd. De lijn verbindt de woonwijk in het noorden van de stad met de kantoorlocaties aan de zuidelijke rand van de stad. De metrolijn zal ongeveer 9,5 km lang zijn en ongeveer 4 km onder de grond lopen.

De ondergrondse stations langs de route worden verbonden door geboorde tunnels (6,5 meter in diameter). Deze metrostations worden gebouwd in diepe opgravingen, 25 tot 30 meter onder straatniveau. Het bouwproces zal plaatsvinden in een druk stedelijk gebied, in de nabijheid van de vele historische gebouwen die op houten palen zijn gefundeerd.

Svašek Hydraulics heeft een referentieontwerp gemaakt voor de voorgestelde werkwijze voor het uitgraven, zowel hydraulisch als droog, van de metrostations Voorplein, Rokin, Vijzelgracht en Ceintuurbaan, de drie caissons die het startpunt zullen zijn van de geboorde tunnels en de tunnelschacht onder het Centraal Station van Amsterdam (NS).

Elke ontgravingslocatie heeft een specifiek, uniek graafproces. Het referentieontwerp omvatte ook productie- en kostenramingen voor elke graafmethode.

Meer weten?

Neem contact op met Bas van Leeuwen.

Bas van Leeuwen

Projectleider

MEER INFORMATIE OVER SVAŠEK OF ONZE EXPERTISES?

Neem dan contact met ons op of maak een afspraak.

Contact